Utdrag ur Eva Kullenbergs blogg perioden mars - oktober 2009.



12 mars 2009

  1. Alla vet vi att hormonet Insulin har en central roll just i att se till så det normala blodsockret inte ska stiga till livsfarliga nivåer.
  2. Nog kan det väl kännas förnuftigt att då ge kostråd som inte belastar kroppen med för mycket socker. Socker ( raffinerat eller naturligt, snabbt eller långsamt samt stärkelse) är inte essentiella ämnen för vår kropp. Dessutom har de inte mer än halva energiinnehållet jämfört med fett, framför allt mättat fett.
  3. Det är mycket som talar för att mera mättat fett (samt protein, förstås) och mindre eller så lite som möjligt av kolhydraterna är nyttigt för oss. Jfr: Ej essentiellt, insulinpassningen, leverfunktionen att hålla hjärnan med glukos...
Eva, Du har säkert koll på detta. Ändå ger Du kostråd som innebär mycket sockerintag och lite mättat fett. En brasklapp; Allt är inte så enkelt som nämnts här - men ändå något att tänka på.

Hälsningar
Rolf Aronsson

Eva svarar:
Jag skiljer på olika kolhydratkällor. Det är viktigt. När man inte kan se att kolhydrater finns i olika former och påverkar oss på olika sätt, då är det svårt att komma vidare i diskussionen. Jag förstår hur du menar, men jag anser att det är fel. Alla kolhydrater påverkar vårt blodsocker, men i olika grad. Och det är bra att äta mycket frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, ärter, bönor, potatis och spannmål.

Eva K.