Välkommen att studera en "gammal" livsstil:
LCHF (low-carb, highfat)

 
Startsida    Hur står det till?    Hur liten är man?    >Ny livsstil; Vad då?<    Rådgivning     Fler aspekter     Studier & Länkar
Innehåll
LCHF     Vad ska vi äta?      Evolutionen      Basmeny              

En ny livsstil?

  • Du säger: Jag har bantat i flera omgångar. Det funkade inte. Ska jag nu försöka med en ny "bantningsfluga/livsstil?
  • Du säger: Jag medicinerar för diabetes 2/övervikt och håller mig någorlunda i form. Varför har jag inte fått ordning på kosten med läkarens/dietistens hjälp? Ska jag nu köra en livsstil parallellt med medicineringen?
  • Du säger: Jag tränar ganska målmedvetet, går kanske sakta upp i vikt men med bra träningstempo går det i alla fall långsamt. Ska jag nu ändra livsstil också?

LCHF är en återgång till livsstilen vi hade innan jordbruket började utvecklas för runt 12.000 år sedan. Det handlar om att hitta det som våra gener genom miljontals år dessförinnan har funnit gångbart och som gett oss möjligheten att överleva som art. De sista 2 århundradena är ju inte så mycket att bry sig om ifall vi ska tala om tidsförlopp och gener. Ett tankeexperiment: Vi räknar ett år som måttstock. Året i sin helhet motsvarar 6 miljoner år. Den 19 dec. är det 200.000 år kvar till vår tid. De sista 20 minuterna på året (0,3 tim den 31 dec från kl. 23.40) motsvarar då 18, 1900-talen!
Det är sådana svindlande perspektiv vi talar om när det gäller genutvecklingen. (2 timmar av 8.760 timmar!) Vad jag vill ha sagt är att funderar vi över vad kroppen kan behöva år 2014 måste vi tänka betydligt längre bakåt i tiden än till "förr i tiden".

(upp)

Vad ska vi då stoppa i oss?
Ja, i princip minimalt med kolhydrater och mera mättat fett än vi numera är vana vid. Gör vi det blir vi normalt mätta. Så blev det principiellt innan vi slog oss ned och började odla spannmål. Man åt i princip när man var hungrig (eller, för all del, man fick vänta tills det fanns mat!). Måltider "utan" kolhydrater och med alla typer av naturliga fetter samt proteiner ger normal mättnad, vilket också betyder normal matmängd.

(Här vill jag inflika att processade margariner, såsom Milda, Lätta, Becel o. dylikt inte är naturliga fetter. Bevare oss för dessa "icke-fetter"!)

Emellertid - med ovannämnda näringsfördelning går det normalt inte att överäta! Stora mängder kolhydrater i kosten däremot sätter mättnadshormonet leptin ur spel och man överäter med lätthet. Kaloriintaget blir då på tok för högt med stor risk för att fetma bildas med åren - en fetma som är svår/arbetsam att motionera bort.
Detta gäller för friska personer likaväl som för dem som fått kroppen störd i sitt förhållande till mat.

Med ovan skisserade matinnehåll signalerar kroppen normalt följande mattider:

  • Kl. 7:00 - 9:00 Efter en frukost, sammansatt enligt ovan, blir vi hungriga 4-5 timmar senare,
  • Kl. 12.00 - 14.00. Nu äter vi mat med samma näringsinnehåll och blir hungriga 4-5 timmar senare.
  • Klockan runt runt 18:00 och vi är mogna för dagens sista mål.
När det sedan är dags går vi och lägger oss.
(upp)

Evolutionen ger ingen enhetlig bild. På en del håll åt man bara animaliskt och i andra delar på klotet blev det mera vegetariskt. Klotet har ju erbjudit diametralt olika livsmiljöer. Men, tillsammans med andra upptäckter på olika vetenskapliga forskningsfält som gjorts under det sista decenniet, går det att dra ovannämnda generella slutsatser angående vilken föda som behövs för att driva och bygga våra kroppar och som vårt matsmältningssystem fungerar med. Kolhydratsintaget var definitivt inte så överdrivet som nu för tiden och det mättade fettet var inte farligt. Man åt det gärna.

Holistiskt perspektiv. Ingen ska tro att detta fungerar rakt av i vår tid. Vi är många som har fått kroppen förstörd av 50 - 70 års felaktigt kostintag plus ett livsmönster som inte är "normalt" (fast spännande!). (Jmr orden "generellt, normalt eller principiellt" som jag använt ovan.) För de flesta av oss blir det frågan om ett holistiskt perspektiv där man tittar lite närmare på andra delar av livet.


Created on ... juli 15 2011 
tr>

Den sanna glädjen är att kunna/ orka glädja sig. Ta en minut och titta in i skapelsens lek med färger, former och konstruktioner!
Det är december 2016

kärleksört
Snö över blomsterbuskarna.
   

Julkaktus
Julkaktus
     


Men, som jag redan påpekat, kroppens styrka är en förutsättning för alltsammans.
Numera är vi:

  • sockerberoende
  • har högt blodtryck
  • har insulinnivåer som rör sig upp och ner och orsakar trötthet och irritation
  • övervikts- och diabetesproblem
  • oroliga för eller rent av haft hjärt- hjärninfarkt.
  • Ja, vi kanske "jojobantat" ett antal gånger (något som gör kroppen mycket förvirrad!)
  • Till detta kommer så tidens "underliga" livsmönster sett ur evolutionsperspektiv.

Vi är många som har problem. Det tristaste av alltsammans är att vi inte orkar leva livet fullt ut eftersom många av oss känner oss halvdåliga mest hela tiden.

(upp)

Basmeny
Jag ska här presentera en basmenu för en dag. Observera att den fungerar fullt ut när man efter en tid, lång eller kort, fått tillbaka balansen i kroppen (Jmfr listan ovan!). Som alla kan förstå är det precis här det kan bli problem för oss. Det tar tid för kroppen att fatta att det är slut på sockret och att det ska bli mer mättat fett i kosten framöver.
Här erfordras alltså envishet och tålamod.
Här avgörs det hur mycket man inser allvaret i kostinnehållets avgörande betydelse för god hälsa under hela livet.

Helheten igen
För de flesta av oss är detta ingen "QuickFix" utan det tar tid och det finns många allvarliga hinder och osynliga fällor på vägen. Det är också i detta läget som man förstår att det här kan inbegripa också andra förhållanden i ens liv. En holistisk inställning, som kan mogna fram även under gång, är ofta nödvändig för att lyckas. Det finns otaliga vittnesmål från människor som fått uppleva, att det första målet, kanske orsaken till att man ville prova LCHF, inte blev så jätteviktigt att nå i jämförelse med andra grundläggande vinster som infann sig. Dock är ju starten viktig - en bra och förhållandevis enkel start är att kolla in matvanor och matens innehåll!

Basmeny. Var så god!